Menu

zoeken

11050254 ZandwegMet dank aan het projectbureau Knooppunt Joure en aannemer Gebr. Van der Lee heeft de redactie van DeSintNykster.nl de belangrijkste feiten en maatregelen op een rij gezet.

250.000 kuub zand
In een half jaar tijd wordt in totaal 250.000 kuub zand getransporteerd. Een deel ervan wordt gebruikt om pal aan weerszijden van de rijksweg A6 een tijdelijke transportweg te maken, die wordt verbonden door de tunnel in de Haulstersingel. Daarover rijdt straks het vrachtverkeer.

Circa 11.500 vrachten
Het transport vindt plaats met meerassige vrachtwagens en zelfrijdende zanddumpers. In totaal gaat het om zo'n 11.500 vrachten.

Geen pijpleiding
Net als vanuit de Langwarder Wielen naar het huidige depot aan de westkant van de A6 zou ook het zand vanuit dat depot naar de nieuwe locatie aan de overzijde van de A6 worden getransporteerd. Dat gaat niet door. In dat geval zou aan die kant een tweede spuitdepot moeten worden aangelegd. Het oppervlak voor een tweede spuitdepot is dermate groot dat dit niet in het beschikbare gebied past.

Niet via de A6
Zandtransport via rijksweg A6 is een mogelijkheid, die is onderzocht. Deze route heeft grote gevolgen voor het verkeer op de A6. Ook heeft het transport terugslag op het onderliggende wegennet met hinder voor zowel het reguliere verkeer als de zandtransporten.

Wellicht korter dan een half jaar
Uitvoerder Gebr. Van der Lee en de opdrachtgevers (provincie Fryslân, gemeente De Fryske Marren en Rijkswaterstaat) gaan hun best doen om de afsluiting - nu een half jaar - zo kort mogelijk te houden. Ze hebben deze periode van zes maanden nodig omdat een grote hoeveelheid zand moet worden verplaatst. De 250.000 m3 zand wordt in vrachtwagens en dumpers met een capaciteit van gemiddeld 21 m3 vervoerd. Dat gebeurt in ongeveer 11.500 vrachten. Tot aan de jaarwisseling zijn 25 weken beschikbaar van elk vijf dagen. Omgerekend zijn dat 65 ritten per dag heen. En 65 lege ritten per dag terug. Uitgaande van een achturige werkdag is dat een rit in elke 3,7 minuut. Overdag zal er continue stroom van vrachtwagen over de Haulstersingel rijden. Er is geen piek.

's Nachts rijden?
Vergunningtechnisch is het momenteel niet mogelijk om ‘s nachts te werken. Aannemer en provincie zijn hier nog wel mee bezig. ,,We gaan ons best doen om te kijken of dit in de toekomst wel mogelijk is.''

Toename verkeer Haskerhorne
Een toename van verkeersbelasting in met name Haskerhorne en ook Joure is moeilijk te voorspellen. Het verkeer dat nu gebruikt maakt van de Haulstersingel bestaat deels uit sluipverkeer.

Wie wel, wie niet
Fietsers, landbouwverkeer en aanwonenden mogen wel met de auto over de Haulstersingel. Het gaat om aanwonenden van de Haulstersingel en Parallelwei. Agrariërs met aangrenzende landbouwgronden, hulpdiensten en staatbosbeheer hebben ook vrije doorgang.

Veiligheid fietsers
De Haulstersingel wordt voor het doorgaande gemotoriseerde verkeer afgesloten. Daarvoor wordt een omleidingsroute via Joure ingesteld. Fietsers kunnen op een veilige manier gebruik blijven maken van de Haulstersingel. Het fietsverkeer wordt fysiek gescheiden van het gemotoriseerd verkeer door middel van een barrier om de veiligheid van de fietsers te waarborgen.

Metingen
De verkeerssituatie op de Haulstersingel en de omleidingsroute wordt het komende half jaar gemonitord. In overleg met de wegbeheerders en de verenigingen van plaatselijk belang worden eventueel maatregelen genomen.

Lees ook:

 

(Foto: Noordoost.nl)

 



Help De Zakenman en DeSintNykster!

Fijn dat je onze berichten op DeSintNykster.nl en in De Zakenman leest! Houd beide unieke nieuwsmedia in de lucht en betaal een jaarlijkse bijdrage als Vriend van DeSintNykster.nl en De Zakenman.

Ja, ik word Vriend!