De planning rond de tijdelijke huisvesting en de nieuwbouw van IKC Sint Nyk is bijgesteld. Het plaatsen van de tijdelijke units is met ongeveer drie maanden vertraagd en staat nu gepland vanaf eind februari 2026/begin maart 2026. Direct daarna begint ook de sloop van het schoolgebouw van cbs De Paedwizer.
De verwachting is dat de bouw van het nieuwe kindcentrum in het voorjaar van 2026 kan starten. De komende periode wordt gebruikt voor verdere technische uitwerking, afstemming met betrokken partijen en de voorbereiding van de uitvoering.
Het ontwerp voor het Integraal Kindcentrum is gemaakt door het Sneker architectenbureau Wijbenga|Tromp. In het nieuwe gebouw komen de katholieke basisschool It Klimmerblêd en de christelijke basisschool De Paedwizer samen met SKIK Kinderopvang onder één dak. Daarbij gaat het nadrukkelijk niet om een fusie, maar om ‘samenwonen’, met behoud van eigen identiteit.
Aannemer en installateur geselecteerd
De voorbereidingen vorderen, aldus de betrokken bestuurders van CBO Meilân, Bisschop Möller Stichting en SKIK Kinderopvang. Een bouwkundig aannemer en een installateur zijn inmiddels geselecteerd. Het college van burgemeester en wethouders moet begin 2026 nog instemmen met deze keuze; daarna kan de verdere uitwerking met de partijen worden afgerond.
Nadere communicatie volgt in het nieuwe jaar. Dan wordt ook bekendgemaakt welke partijen zijn geselecteerd en hoe zij invulling geven aan de bouw van KC Sint Nyk. Ook staat een informatieavond op de agenda, waarbij de aannemer aanwezig is en informatie wordt gegeven over bouwplanning en -proces, aanrijroutes en veiligheid.
Omwonenden, ouders en andere betrokkenen worden via de gebruikelijke kanalen (onder meer ouderportalen en de gemeentelijke projectpagina) op de hoogte gehouden.
Verkeersmaatregelen
De gemeente De Fryske Marren zet rond de nieuwbouw van IKC Sint Nyk vooral in op zogenoemde ‘zachte maatregelen’: afspraken en gedragsmaatregelen die verkeersbewegingen rondom het IKC moeten sturen. Doel is om de verkeersveiligheid te borgen en de overlast voor omwonenden zo klein mogelijk te houden.
Veilig Verkeer Nederland begeleidt momenteel het traject om samen met onderwijs, kinderopvang, ouders en omwonenden tot concrete afspraken te komen. Daarbij gaat het onder meer om het stimuleren van fietsgebruik, het afspreken van veilige fiets- en autoroutes en het parkeren op de daarvoor aangewezen plekken. Tijdens eerdere participatiemomenten zijn ook bewoners van Groenendal en Kempenaerlaan geïnformeerd over de effecten van (parkeer)maatregelen in hun straat.
Foto: Google Streetview, illustratie: gemeente De Fryske Marren



