De brug bij Spannenburg over het Prinses Margrietkanaal dreigt mogelijk volledig afgesloten te worden voor gemotoriseerd verkeer. Rijkswaterstaat Noord-Nederland luidt de noodklok over de staat van meerdere bruggen in Friesland, waaronder Spannenburg en Oude Schouw. Beide bruggen zijn ernstig verouderd en verkeren in zorgelijke staat. Momenteel geldt al een aslastbeperking: zwaar verkeer mag er niet overheen. Als het achterstallige onderhoud niet snel aangepakt wordt, sluit Rijkswaterstaat verdere afsluitingen niet uit, zo tekent de Leeuwarder Courant op.
“Het is spannend bij Spannenburg”, zegt Agnes Bernhardt, teamleider van de vaarweg Lemmer-Delfzijl. Er loopt een technisch onderzoek naar de kwaliteit van het staal in de brug, waarvan de resultaten dit najaar worden verwacht. Rijkswaterstaat-directeur Joost de Ruig stelt dat, als er niet snel extra geld beschikbaar komt, de bruggen mogelijk uit veiligheidsoverwegingen helemaal afgesloten moeten worden. “Ik zie het daar echt van komen”, aldus De Ruig. Een dergelijke afsluiting zou grote gevolgen hebben voor het verkeer in de regio.
Hoewel er plannen zijn om de brug bij Spannenburg volledig te vervangen, laat de uitvoering daarvan nog jaren op zich wachten. Minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft bevestigd dat de brug definitief wordt vervangen, maar dat de bouw op z’n vroegst in 2028 kan starten. Voor die tijd moeten onder meer een milieueffectrapportage en andere voorbereidende procedures worden afgerond.
De zorgen rond Spannenburg staan niet op zichzelf. Eerder werd al de brug bij Uitwellingerga gesloten, en ook andere bruggen in het noorden van Nederland kampen met gebreken. De Ruig wijst erop dat de onderhoudskosten snel stijgen en dat de beschikbare budgetten niet toereikend zijn. “We lopen tegen de grenzen van het systeem aan”, zegt hij. Desondanks benadrukt Rijkswaterstaat dat de situatie scherp wordt gemonitord om ongelukken te voorkomen.
Foto: Byldbrêge/Menno Dijkstra