De brug over het Prinses Margrietkanaal bij Spannenburg wordt volledig vervangen. Minister van Infrastructuur en Waterstaat Robert Tieman heeft daarvoor een definitief voorkeursbesluit genomen. De nieuwe brug bij Spannenburg blijft, net als de andere bruggen in het programma, beweegbaar en krijgt een doorvaarthoogte van minimaal 7,40 meter. Daarmee voldoet de brug aan de eisen voor hoofdvaarwegen. Met de huidige brug is dat niet meer het geval.
Een andere oplossing – de aanleg van een aquaduct – is lange tijd onderzocht, maar is eerder dit jaar door de provincie Fryslân afgeschoten. De financiële voorwaarden voor een eventuele overname van de bruggen door de provincie waren ongunstig. “De afkoopsom van het Rijk was voor ons veel te laag. Daarmee wordt een aquaduct onhaalbaar,” verklaarde hij in maart 2025. Daarmee was de keuze van de provincie voor een nieuwe, moderne brug definitief.
Positieve reacties in regio
Het besluit van de minister is de afgelopen weken gedeeld met onder andere de gemeente De Fryske Marren en de provincie Fryslân. Daarop is verheugd gereageerd. “We zijn blij met dit besluit,” aldus gedeputeerde De Vries. “Hiermee staan vier van de vijf rijksbruggen in Friesland nu op de planning om aangepakt te worden.” Alleen over brug Schuilenburg wordt nog overleg gevoerd tussen provincie en Rijk.
Ook Rijkswaterstaat is tevreden met de voortgang. Mieke Langedijk, directeur netwerkontwikkeling bij Rijkswaterstaat Noord-Nederland: “Nu de verkenningsfase is afgerond, kunnen we door naar de plan- en realisatiefase. Ook daarin zie ik uit naar een goede samenwerking met de regio.”
Lange voorbereiding, al wel werkzaamheden gestart
De daadwerkelijke vervanging van de brug neemt nog jaren in beslag. Gemiddeld duurt het traject van verkenning tot oplevering zo’n 8 tot 10 jaar. In de tussentijd wordt de bestaande brug goed onderhouden om de veiligheid te garanderen.