De rooms-katholieke kerk in Sint Nicolaasga is 's avonds en 's nachts verlicht.FOTO: Alex J. de HaanHome-page: http://www.noordoost.nlE-mail: persbureau@noordoost.nl(c) Persbureau Noordoost/Heerenveentel: 0513-626999 fax: 0513-623253mobiel: 0654-727.557

Geen houten damborden en ronde schijven op tafel, maar de pixels op het scherm van hun tablet en het digibord in de klas waren de hulpmiddelen bij een workshop Frysk Dammen. De leerlingen van obs De Brêge in Scharsterbrug konden hun wedstrijdjes spelen op hun eigen tablet. Voor de klas stond een topper in deze bijzondere denksport. Voorzitter Liuwe Westra van Dambûn Frysk Spul, die zelf ook begenadigd dammer is, hielp ze bij hun kennismaking met de Friese variant van het denkspel.

De damochtend was de opening van de zesde editie van activiteitenweek van de werkgroep Jong Tsjûkemar. Elfhonderd leerlingen van basisscholen in de dorpen rond de Tsjûkemar doen mee. De officiële start van de activiteitenweek van Jong Tsjûkemar, die steevast na de meivakantie en herfstvakanties worden georganiseerd, was in Scharsterbrug. Liuwe Westra en directeur Thijmen Krikke van de basisscholen De Brêge in Scharsterbrug en ‘t Swannestee in Langweer verrichten de opening. De school in Scharsterbrug is al vanaf de eerste editie betrokken bij de activititeiten van Jong Tsjukemar.

Voor alle leerlingen in Scharsterbrug was de Friese variant van het dammen nieuw, vertelt directeur Thijmen Krikke. De groepen 5, 6, 7 en 8. In tegenstelling tot het gewone dammen mag bij Fries dammen alle kanten op slaan: schuin, rechtuit en overdwars. 

In het kader van de Tsjûkemar-activiteiten gaan de leerlingen van Scharsterbrug op de woensdagen 14 en 21 mei naar Sint Nyk voor een workshop turnen. Twee andere scholen gaan nog in de slag met Frysk dammen. Christelijke basisschool De Paedwizer in Sint NIcolaasga maakt op vrijdag 16 mei 2025 kennis met de denksport. It Trijegeaster Honk in Ouwsterhaule kan een week op het dambord later aan de slag.


Jong Tsjûkemar heeft als doel om de leefbaarheid in eigen gebied te stimuleren, om kinderen meer uit de boeken en in de praktijk te brengen en leren van al het moois wat hun eigen gebied heeft te bieden. Dit aan de hand van vier leerlijnen, natuur, cultuur, bewegen en techniek. Dit zijn bestaande leerlijnen in het basisonderwijs, dit zorgt ervoor dat de aangeboden activiteiten geïntegreerd kunnen worden in het bestaande lesprogramma. 


 Foto: Noordoost.nl

Elke vrijdagmiddag het laatste nieuws in de mailbox?

Advertenties