10 oktoberd annie en jiklkeSINT NICOLAASGA - Het jaar 2021 zit er bijna op. Het was opnieuw een jaar in een coronacrisis, maar er gebeurden ook genoeg leuke dingen. Ga terug in de tijd met het derde deel van het jaaroverzicht 2021.

(Foto) Annie Nijholt en Jikke Dijkstra komen wekelijks al ruim 25 jaar op de koffie. De klik is er en nu ze in het appartementengebouw en Doniahiem wonen is het koffie-uurtje nog steeds een feestje

Oktober

3392 aansluitingen in Doniaga, Follega, Idskenhuizen, Langweer, Legemeer, Sint Nicolaasga, Sloten, Teroele en Tjerkgaast zitten een uur zonder stroom.

Johannes Lindeboom van VVI scoort zijn 75ste doelpunt.

Eindelijk wint SNVV 1 de klassieker tegen VC Bolsward 2. SNVV bleef knokken en pakte ook de vierde set, 25-20.10 okt jan de vries

(Foto) Tijdens de ledenvergadering van voetbalvereniging VVI wordt Jan de Vries benoemt tot erelid.

Dyan Rijpkema (18) uit Langweer is één van de vijftien modellen op de Boerinnenkalender 2022. De boerendochter is uit vierhonderd kandidaten geselecteerd.

Minister van Infrastructuur en Waterstaat Barbara Visser (VVD) kent de problematiek van de Scharsterrijnbrug in de A6, maar heeft een aquaduct niet toegezegd. De minister was in Joure op werkbezoek.

De schade na een begin van brand in Huize Boschoord te Sint Nicolaasga zaterdagochtend vroeg valt enorm mee. Een inspectie door de architect en aannemer wijst uit dat alleen het gemetselde rookkanaal is beschadigd.

Het pontje De Woudfennen tussen Boornzwaag en Joure vaart langer door. Het pontje vaart nu tussen 1 april en 31 oktober. In november en december is een overtocht elk weekend mogelijk, in kerstvakantie elke dag.

De besturen van de voetbalverenigingen VVI en Renado hebben onder leiding van gemeente De Fryske Marren de verdere inpassing van het sportcomplex opgepakt. De voorlopige inpassingsschets ligt op tafel.

Tiemen Groen (75) uit Follega is eind oktober overleden. Groen werd het Friese wielerfenomeen genoemd.

Voetbalvereniging VVI wint de derby tegen SC Joure met 1 – 3. Op de Hege Simmerdyk is het geen beste wedstrijd, maar door de entourage en met de steun massaal meegereisde supporters is de overwinning verdiend.

Boornzwaag is één van de startdorpen voor de warmtevisie van gemeente De Fryske Marren. De gemeente gaat hier samen met de inwonersinitiatieven en partners zoals de woningcorporaties en Liander werken aan Wijkuitvoeringsplannen.

Stichting Westermeer heeft aan de Stichting tot het instandhouding van de Langweerder molen voor de restauratie van de polder- en korenmolen Sweachmermole in Langweer een bijdrage van €15.000 toegezegd.

November

Het zeventigste seizoen van de Allegorische Optocht wordt op 27 november groots afgetrapt. Alle wagenbouwers worden voor een feest in het Zalencentrum in Sint Nicolaasga uitgenodigd.

11 november survival 2021 15(Foto) De dertiende Sint Nykster Brandweer survival is een groot succes geworden. Achtenzestig ploegen gingen vrijdagavond 5 november onder prachtige survival van start.

Frits de Jong (77) uit Tjerkgaast is overleden. De Jong is een icoon in de wereld van de Friese paarden.

Bijna 140 mensen hebben de escaperoom in Scharsterbrug bezocht. In de oude kosterswoning werd men meegenomen in verzetswerk ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Doel was om de locatie en het tijdstip van een dropping te ontdekken en door te geven.

Slager Sjouke Bouma uit Sint Nicolaasga gaat de planken op. De eigenaar van Tres Vers speelt een van de hoofrollen in het theaterstuk Slachtvisite.

Honderden kinderen uit Sint Nicolaasga, Idskenhuizen en Langweer verwelkomen Sinterklaas. De goedheiligman heeft verschillende soorten vervoer: van de traditionele pakjesboot tot een snelle trike.

Het nieuwe boek van Sint Nykster Dolf Verroen verschijnt: Feestelijk maar vreselijk. Deze keer geen kinderboek maar zijn memoires, in de vorm van persoonlijke herinneringen aan schrijvers.

Gymnastiekvereniging GVSV uit Sint Nicolaasga voelt zich genoodzaakt om te stoppen als er voor 1 januari geen nieuwe leider (m/v) is gevonden.

Schipper Seine Seinen ( 83) is, nadat hij Sinterklaas al meer dan 30 jaar veilig aan wal heeft gebracht samen met zijn vrouw Gré, verrast met de Swan van Langwar.

De kavels van campingplaats Leyenspolder Langweer worden aan de bestaande huurders verkocht. Gemeente De Fryske Marren ziet van het recht van de eerste koop af.

Commissaris van de Koning Arno Brok bezoekt de cliënten van Maeykehiem. Brok voelt zich betrokken bij de zorginstelling. Dit voorjaar sprak de commissaris speciaal voor Maeykehiem een videoboodschap in om hen een hart onder de riem te steken.

December

Negen nieuwe sponsors heeft Tennisvereniging De Greensetters in Sint Nicolaasga voor zich weten te winnen. Het financieel adviesbureau GK Advies uit het dorp is voortaan hoofdsponsor van de vereniging. De andere bedrijven zijn bereid gevonden om tenues voor de verschillende teams te sponsoren.

Traditioneel komt er de zaterdag na Sinterklaas een kerstboom op het plein. Het is dit jaar voor de 39ste keer dat de kerstboom door de vele vrijwilligers wordt geplaatst. (Foto) Vlak voor de terugreis naar Spanje werd zwarte piet in de bloemetjes gezet voor zijn 25-jarige zwarte piet jubileum Deze piet maakte als 10 jarige zijn debuut in Sint Nyk12 december zwarte piet

De culinaire wandeltocht had ook deze keer niet te klagen over de vele wandelaars. Ruim tien kilometer kon er gefietst of gewandeld langs bij vier restaurants De sfeer van de culinaire wandeltocht is volgens Vanessa Schlösser van de Oorsprong superleuk. ,,Iedereen heeft goede zin. De wandelaars zijn ook ontspannen. Je weet dat het eten en drinken is geregeld

Landhotel De IJsvogel in Legemeer staat te koop. Vanwege de coronacrisis sloot het hotel deze winter al tijdelijk de deuren. Reden was dat de toeloop van gasten beneden de verwachting bleef. De tijdelijke sluiting ging na een matige zomerperiode in op 16 oktober en duurt in elk geval tot 1 april 2022. De eigenaren hebben besloten om het 29 jaar oude hotel, dat pal tegenover de golfbaan ligt, van de hand te doen

Van Deynen Smart Solutions in Sint Nicolaasga is verhuisd. Broers Jeroen (44), Jorrit (43), Jasper (41) en Joep (38) van Deynen hebben hun uitzicht op de rooms-katholieke kerk verruild voor vrij zicht aan de Tsjûkemarwei.

Afgelast
Door corona konden ook in 2021 veel evenementen niet doorgaan. Zo zijn de opening van het skûstjesilen in Langweer afgelast, is een streep door jaarlijks Oldtimershow in Sint Nicolaasga gezet, ging de Allegorische Optocht opnieuw niet door. Ook is de Sint Nykster Merke overgeslagen. De kroegen Wapen van Friesland en Bar de Gaast hielden de deuren dicht. Namens het VVV is wel een kinderprogramma voor basisschoolleerlingen in het Zalencentrum en de Doniahal gehouden. De Langwarder Merke gaat eind augustus met een flink afgeslankt programma door. Het petsjeballen, de stratenquiz, live muziek en stoelendans kunnen vanwege de coronamaatregelen niet doorgaan. Het beachvolleybaltoernooi en de optocht waren al eerder geschrapt. Ook het Beachrockers Festival op de Ulesprong gaat opnieuw niet door. Met de huidige coronamaatregelen is het organiseren van het tweedaagse festival niet mogelijk. Daarnaast ging een streep door de Spokentocht in Langweer.

Help De Zakenman en DeSintNykster!

Fijn dat je onze berichten op DeSintNykster.nl en in De Zakenman leest! Houd beide unieke nieuwsmedia in de lucht en betaal een jaarlijkse bijdrage als Vriend van DeSintNykster.nl en De Zakenman.

Ja, ik word Vriend!