07 juli 2Het jaar 2020 is bijna daar.  Nog één keer kijken we met DeSintNykster.nl terug op het nieuwsjaar 2019. Wat was uw meest memorabele nieuwsmoment?

Juli

Landbouwvoertuigen verhuizen vanaf 1 juli van de parallelweg naar de hoofdrijbaan van de N354, oftwel de Strjitwei. De markering van de provinciale weg tussen Woudsend en Follega daarvoor aangepast.

In Sint Nyk is, samen met 8 andere kernen binnen de gemeente, de benodigde 35% aanmeldingen voor glasvezel niet gehaald op 1 juli.

De zogenoemde ‘cartouche’ van de familie Hettinga wordt definitief aan de dorpskerk van Langweer geschonken.

Gemotoriseerd verkeer is deze zomer niet toegestaan in het centrum van Langweer. Als proef zijn vrijdag 26 juli tot vrijdag 23 augustus zijn dorpsstraat de Buorren, Efterom, Auke Piersstrjitte en Stevenshoek alleen nog toegankelijk voor bestemmingsverkeer.

Schrijver Dolf Verroen uit Sint Nicolaasga heeft voor zijn boek 'Droomopa' in de categorie zes tot negen jaar een Zilveren Griffel gewonnen. Verroen mocht driemaal eerder een Zilveren Griffel in ontvangst nemen.

Basisschool De Beuk in Sint Nicolaasga is overgedragen van onderwijsgroep Primus aan de gemeente De Fryske Marren.

Zelfs de koopvaardijvloot van de Verenigde Oost-Indische Compagnie inspireert Siem-Sjors Steneker (62) bij het bouwen van de meest ideale zeilboot. ,,In boat dy’t oan al myn easken foldocht, bestie gewoan net. Dus bou ik dy sels.”

Het gebouw van de voormalige basisschool De Beuk in Sint Nicolaasga krijgt een nieuwe functie als kinderopvang. De peuteropvang van SKIK zal er worden onder gebracht en ook It Klimmerblêd heeft aangegeven belang te hebben bij uitbreiding voor de kleuters.07 juli

Langweer bruist met een goed gevulde activiteitenkalender.

De inzet van knoflookextracten tegen engerlingen en emelten lijkt op de velden van Renado te werken.

Blauwalg blijft een probleem voor recreatiegebied De Ulesprong aan de Tsjûkemar.

Na 41 jaar heeft Peter Visser afscheid genomen van het onderwijs.

Diverse buurten en verenigingen zijn al weer een aantal weken bezig met het bouwen van de wagen voor de Allegorische Optocht.

Turners Sint Nyk pakken het goud op het Fries Kampioenschap.

Ruim 6500 honderd festivalgangers beleven naar Beachrockers Festival aan de Ulesprong in Sint Nicolaasga.

Melkveehouders Jan (67) en Fokke (33) Miedema uit Tjerkgaast hebben in september vorig jaar hun land onder water gezet tegen de muizen. En daar plukken ze nu de vruchten van. De scheuren in de knipkleigrond, volgens Jan Miedema racebanen voor de verplaatsing van muizen, trokken dicht.

Augustus

De nieuwe bouwgroep A-je-to hoopt tijdens de allegorische optocht een spetterende entree te maken. De bewegingen en special effects uit de film en musical Avatar vormen de inspiratie voor de praalwagen.

07 augBruidspaar Jellesma viert hun 60-jarig huwelijksfeest in hun appartement in de Oergong.

Het stormachtige weer heeft zijn sporen nagelaten. Bij de voormalige notariswoning aan de Boarnsweachsterdyk in Langweer sneuvelde een grote boom. De brandweer had het druk met watersporters die door de harde wind in de problemen kwamen.

De organisatie van Langweer Live heeft vanwege de harde wind een streep gezet door het evenement dat op de kade bij de Stevenshoek zou plaatsvinden.

Reina Mast overhandigt een gedicht van 50 meter aan de directeur van Maeykehiem Trijn van der Meulen ter gelegenheid van het 50-jarig feest van Maeykehiem. Reina ging met haar een weddenschap aan om voor het jubileum de geschiedenis op rollen te zetten voor de feestweek.

Ouwsterhaule, OuwsterNijega en Oldeouwer vieren hun tweejaarlijkse dorpsfeest. Dit jaar voor het eerst met een vrouwelijke voorzitter: Anneke Schreur. De fietsoptocht wordt breder opgepakt en de survivalrun is nu ook voor de oudere jeugd en volwassenen.

Het is prachtig hooiweer en ”it rúkt as krûd“, aldus hobbyboer Theo Nota.

Het probleem van engerlingen en emelten lijkt zich te hebben verschoven naar het trainingsveld op Sportpark It Skarlân. Het gras bij de ijs- en skeelerbaan is flink aangetast en daardoor vrijwel onbruikbaar voor de droogtrainingen van de schaatsers van SchaatsTrainingclub Donia. 08 aug

Gemeente De Fryske Marren is in principe bereid om mee te werken aan een nieuwe ontsluiting van het parkeerterrein van supermarkt Jumbo Altenburg in Sint Nicolaasga. De in- en uitrit moet aan de Heemstrastraat komen.

Het skûtsjefeest in Langweer is drukker dan ooit.

Twee onbekende mannen hebben bij De Wissel in Sint Nicolaasga dertien banden van fietsen en brommers lek gestoken.

Het kinderdagverblijf van SKIK op het terrein van Maeykehiem verhuist naar de Boskrânne in Sint Nicolaasga.

Een buurman heeft weten te voorkomen dat een vlam in de pan op de Kade in Sint Nicolaasga uit is gegroeid tot een grote brand.

De problematiek met ‘cruisende mannen’ bij recreatieterrein de Ulesprong aan het Tjeukemeer bij Sint Nicolaasga lijkt weer de kop op te steken. Hekken rond het achterliggende gebied zijn afgelopen zomer gesloopt en tot tweemaal toe ook ontvreemd. Achter de grote zandbult, in de bosjes en bij het transformatorhokje worden condooms en andere rommel gevonden.

September

Maandenlang hebben de praalwagenbouwers toegewerkt naar dat ene moment, naar de climax op de eerste donderdag van september: de Allegorische Optocht. Twaalf grote en drie kleine wagens waren het resultaat van de explosie aan creativiteit en vakmanschap. Het publiek genoot er met volle teugen van.

09 septDe KPJ is de winnaar geworden van de 69ste allegorische optocht 2019. De jury kwam hiermee tot een andere winnaar dan het publiek, dat donderdagavond de Lemmerweg met Operatie Market Garden als winnaar uitriep. De Lemmerweg werd tweede en de Grietman kreeg de derde plek van de jury.

Buurtvereniging Lemmerweg heeft met de praawagen Operation Market Garden de publieksprijs in de wacht gesleept. Bij de kleine wagens wonnen Sygrid Hoogland en Tess Sietsma met 'De Dromenvangers van Sint Nyk'.

De foto’s van de Allegorische Optocht zijn zo populair dat Desintnykster.nl de grote drukte niet aankan. De redactie maakt via een omweg de fotogalerijen bereikbaar.

De campagne voor glasvezel is geslaagd.

Maeykehiem in Sint Nicolaasga en Langweer laat het vijftigjarig bestaan niet onopgemerkt voorbij gaan. De feestweek in september 2019 heeft een breed programma, waarbij ook nadrukkelijk de verbinding met Sint Nicolaasga wordt gezocht. ,,It jubileum jout sa’n moaie enerzjy”, vertelt trotse bestuurder Trijn van der Meulen.

Vrouwen van Nu Doniawerstal viert haar 80-jarig jubileumfeest.

Na bijna twee jaar werken is de Jeugd sociëteit de Wissel officieel geopend.

Geloven is meer dan kerkmuren. Met live-muziek en gezamenlijke maaltijd wordt één keer in de maand op De Heidepleats aan de Heide in Sint Nicolaasga tijdens laagdrempelige evenementen gepraat over geloofsvragen.09 sept 2

Het Thomashuis Sint Nicolaasga viert het 10-jarig jubileum uitbundig.

Buurtbewoners hebben bij gemeente De Fryske Marren hun zorgen geuit over de plannen voor een in- en uitrit bij supermarkt Jumbo Altenburg in Sint Nicolaasga. De bewoners vrezen verkeersonveilige situaties op de Heemstrastaat en de Van Burumstraat.

Oktober

De theatervoorstelling ‘Alice in Bangweer’ trok in totaal 750 liefhebbers en was daarmee vijfmaal uitverkocht. De bezoekers startten in de kerk en wandelden vervolgens in groepen achter drie verschillende Alices aan. Aan het eind van de voorstelling werd met hulp van het publiek een leger van 150 man geformeerd – inclusief honkbalknuppels en fakkels – om de boze Red Queen te verjagen.

De Matthäus Passion wordt volgend jaar Pasen opgevoerd in de Sint Nicolaaskerk in Sint Nyk. Het is een primeur: nog niet eerder werd het ruim drie uur durende muziekstuk opgevoerd in het dorp.

De rattenpopulatie op de Marchjepôle groeit. Na meldingen van recreanten afgelopen zomer heeft Recreatieschap De Marrekrite besloten om vier vangbakken te plaatsen.

10 oktober Meer dan 275 pake’s en beppes kwamen een kijkje nemen bij hun kleinkinderen op de katholieke Basisschool it Klimmerblêd in Sint Nyk.

Er is ingebroken bij het Esso-benzinestation in Sint Nicolaasga. De dieven namen voor ongeveer duizend euro aan tabakswaren mee.

Op het schoolplein van it Klimmerblêd was het op dierendag een heerlijke beestenboel. Jouke Melchers had zijn lievelingskalf meegenomen. Verder waren er honden, katten, cavia’s, slangen, hamster, kippen en konijnen.

Julius Brouwer (87) werd zestig jaar geleden in de kathedrale kerk van de H.H. Martinus en Jozef in Groningen gewijd als priester. De jubilaris vierde het heugelijke feit in Sint Nicolaasga, het dorp dat inmiddels zijn thuis is geworden.

Ivo de Wolff (27) is de nieuwe fractievoorzitter van de VVD De Fryske Marren. De Sint Nykster vervangt Olaf Storms die zijn functie neer moet leggen vanwege ziekte.

Jan Altenburg en Sjouke Bouma brachten afgelopen dinsdag een cheque van 1500 euro naar Maeykehiem die bij de winkelactie door de ondernemers met acties bij elkaar werd gebracht. De cheque is bestemd voor de laatste wensen van de bewoners in het jubileum jaar die zij hebben ingeleverd voor de wensboom.

Het is volop genieten van al de paddenstoelen die omgeving zijn te bewonderen. In het bos, maar ook in de bermen, staan ze in volop te pronken.10 okt

Tinie (80) en Sjef Leyer (86) vieren hun 60-jarig huwelijksfeest.

Annerens Tijm (22) uit Tjerkgaast laat haar droom uitkomen. Op de University of Massachusetts is ze sinds eind augustus keepster van het voetbalteam van de Lowell River Hawks.

Vaste journalist Martin de Vries heeft na dertien jaar afscheid genomen. Hij schreef ruim 400 verhalen voor de Zakenman en voelde zich al een Sint Nykster zoals hij vaak aangaf. Brenda van Olphen neemt het werk van hem over.

November

De eerste burgersollicitatieraad van Nederland is donderdag in De Fryske Marren geïnstalleerd. In de raad nemen onder andere Marten Klaas Brinksma, Thea Frenk (beiden uit Langweer) en Jan Pijnenborg (Sint Nicolaasga) zitting.

De financiering van de aanpak van het kruispunt Huisterheide-Langwarderdyk in Sint Nicolaasga is lastiger dan gedacht. Gemeente De Fryske Marren begrootte het project in 2017 op 400.000 euro. Nu blijkt dat maar de helft van het geld beschikbaar is.

Met ruim 250 deelnemers had de vierde Langweer Cold Race een record te pakken. Nog niet eerder deden zoveel zeilers mee aan de wedstrijd op het water van Langweer.

11 november 2Solar Fields uit Groningen wil bij de Tsjûkemarwei, naast industrieterrein Slotmolen en de haven, een zonnepark van ongeveer negen hectare bouwen. Met behulp van ongeveer 28.000 panelen kunnen ruim 3.000 huishoudens van duurzame elektriciteit worden voorzien.

De pont van Langweer vaart al maanden zonder dat de slagbomen werken. Gemeente De Fryske Marren heeft de bomen sinds de zomer verwijderd, omdat ze aan het eind van hun technische levensduur waren.

Ouders van de kinderen van de basisscholen De Paedwizer en it Klimmerblêd zijn vandaag via een brief op de hoogte gebracht voor de mogelijkheden van nieuwbouw van de beide scholen.

Langweer heeft deze winter geen levend kerstspel. De organisatie kan niet genoeg vrijwilligers vinden. De organisatie heeft besloten de voorstelling een jaar over te slaan.

De boeren voeren ook in Sint Nyk actie. Op het viaduct richting de Ulesprong in Sint Nicolaasga staan trekkers opgesteld.

Langweer is tien zonnepanelen rijker. Plaatselijk Belang en Doniawerstal Energie hebben de panelen aan de Edwinstichting geschonken. De zonnepanelen zijn op het dak van het hoofdgebouw van Camping Rijpkema in Langweer geplaatst.

Provincie Fryslân gaat de lobby voor het aquaduct onder de Skarster Rien combineren met het opknappen van de brug bij Bolsward.

De vijf dragers van begrafenisvereniging Memento Mori uit Idskenhuizen krijgen een nieuwe outfit. De oude kostuums waren dertig jaar in gebruik en tot op de draad versleten.11 november

In het dak van sporthal Doniahal in Sint Nicolaasga is brand uitgebroken. De sportactiviteiten worden voorlopig opgeschort. De hal kan tot zeker het voorjaar van 2020 niet worden gebruikt. De vijftien verenigingen kunnen pas op zijn vroegst na de winter weer in de sporthal terecht. Door schade van zowel de brand als het bluswater is de Doniahal grotendeels onbruikbaar. Hoe groot de schade precies is, wordt nog onderzocht.

December

Voor de Scharsterrijnbrug op de A6 moeten extra signaleringsborden komen. Dat vindt het CDA De Fryske Marren. Het verkeer op de A7 vanuit Heerenveen en Sneek merkt bij drukte stilstaand verkeer te laat op.

Het heeft even geduurd, maar de optochtwagen Kosmotronics van buurtvereniging De Fûgeldobbe is naar Nijmegen vertrokken.

Sinterklaas maakt een tussenstop in Idskenhuizen. De Sint kwam in de oude haven aan. De sleepboot ‘de beer' was nodig om de goedheiligman en de zwarte pieten veilig aan wal te brengen.

12 decemberDe fietsroutes en -oversteekpunten bij Huisterheide zijn onveilig. Ook de toegang naar hotel De Oorsprong in Sint Nicolaasga is een aandachtspunt.

Ongeveer driehonderd verschillende soorten houtjes staan in de kasten van Douwe Sikkes. De 72-jarige Sint Nykster verzamelt al ruim dertig jaar ouderwetse schaatsen.

Sint Nyk is gastheer voor de jaarlijkse Sinterklaas wandeltocht van de vereniging van de Friese Lange Afstand Lopers. (FLAL). Met prachtig wandelweer melden zich een vijfhonderdtal wandelaars in het Zalencentrum voor de start van uitgezette routes van 35 en 25 kilometer.

Boomkunstenaar Banzai John zaagt weer bijzondere figuren in het Vegelinsbos. De eerst is vrouwtje bezemsteel bij de ingang van het bos. De heks is onderdeel van de kabouterroute die door de Krystkuier groep is opgezet rondom de Amazone vijver.

Het Interkerkelijk Koor Langweer, onder leiding van Annelies Kwak - Burgstra, geeft het jaarlijkse kerstconcert in de fraai gerestaureerde dorpskerk van Langweer.

Het Nederlandse brandweerstelsel moet veranderen. Beroepsbrandweerlieden en vrijwilligers doen nu hetzelfde werk en dat is in strijd met de Europese regels. Het actualiteitenprogramma Nieuwsuur besteedde aandacht aan dit probleem en interviewde Marten Klaas Brinksma van Brandweer Langweer.12 dec

Fanfare Crescendo Idskenhuizen is op zoek naar gouden keeltjes. De fanfare speelt op eerste kerstdag kerstliederen en heeft begeleiding nodig van zangers en zangeressen.

Help De Zakenman en DeSintNykster!

Fijn dat je onze berichten op DeSintNykster.nl en in De Zakenman leest! Houd beide unieke nieuwsmedia in de lucht en betaal een jaarlijkse bijdrage als Vriend van DeSintNykster.nl en De Zakenman.

Ja, ik word Vriend!