10012352 jaaroverzichtHet nieuwe jaar 2017 is officieel ingeluid. Nog één keer kijken we met DeSintNykster.nl terug op het nieuwsjaar 2016. Wat was uw meest memorabele nieuwsmoment?

Januari

De narcissen staan op nieuwjaarsdag in bloei, maar de eerste werkweek van 2016 verloopt toch onder enigszins winterse omstandigheden. Code rood voor ijzel.

194 deelnemers aan Vegelinboscross.

,,De gesellichheid yn 'e kroech”, dat is het enige in Nederland waar Iede Werkman (68) na 46 jaar met een klein beetje weemoed aan terug denkt. Hij is echter op z'n plek in het uitgestrekte natuurschoon van Canada.

VVI wordt de verrassend Fries zaalvoetbalkampioen.

Met een viering in de Heilige Nicolaaskerk is het jubileumjaar van de Sint Nykster rooms-katholieke geloofsgemeenschap feestelijk begonnen.

160105 IJs De ZakenmanUit Duitsland en uit alle hoeken van ons eigen land waren fans van het shantykoor De Headammers naar Sint Nyk gekomen voor het jaarlijkse nieuwjaarsconcert.

Winterse snertloop VVI.

Na meldingen via de WhatsApp-goep in Sint Nyk gaat de politie tevergeefs op zoek naar inbrekers in het dorp.

Bliksembezoek van de winter is te kort om nog even de ijzers onder te binden

Arjen Postma uit Sint Nyk maakt bekend dat hij trainer van Zeerobben in Harlingen wordt.

Een sponsorloterij moet het skûtsje De Opsjitter uit Langweer aan een nieuwe fok helpen.

De vakantiewoning van de Edwin Stichting in Langweer wordt voorzien van een nieuwe vloer.

Oud-leerling Willem Sloterwijk en voormalig leerkracht Peter Visser hebben een speciale Facebook-groep opgericht om de herinneringen aan de oude landbouwschool in Sint Nicolaasga levend te houden.

Vijfduizend bomen hebben een oranje stip. Ze worden gekapt.

Een boerderij en een stal gaan plat voor de aanleg van het zanddepot voor het vernieuwde Knooppunt Joure.

Het bestuur van de volleybalvereniging in Idskenhuizen heeft besloten om de handdoek in de ring te gooien.

beukburgemeester3Een cameraploeg van Omroep Max maakt opnames bij de familie Homma in Sint Nicolaasga. De nieren van Lammert Homma functioneren niet meer, waardoor hij is aangewezen op dialyse. De reportage gaat over de ziekte en de impact op het gezin.

Tineke Visser uit Tjerkgaast en Christina Dijkstra uit Sint Nicolaasga delen een passie, namelijk die voor de paardensport. De disciplines zijn echter totaal verschillend. Waar Dijkstra haar hart met name bij dressuur ligt, is Visser helemaal verknocht aan 'dravers'.

Burgemeester Fred Veenstra leest een boek voor in groep 2 van de Beuk. Djayden Buis maakte een tekening en vroeg de net geïnstalleerde burgervader om zijn klas voor te lezen.

Het eerste zand uit de Langwarder Wielen spuit uit de leidingen bij het zanddepot in Scharsterbrug.

De inzet van de vrijwilligers van de dorpskrant worden beloond met de 'Swan fan Langwar'.

Basisscholen De Beuk en De Paedwizer in Sint Nicolaasga gaan met de ouders van de leerlingen in gesprek over de toekomst van het onderwijs in het dorp.

De volleybaldames van het vlaggenschip van SNVV spelen al enige tijd met reclame op hun wedstrijdbroekje. Het festival Bregepop in Scharsterbrug maakt op deze opvallende manier gebruik van het succes van het Sint Nykster team.

De politie doet onderzoek naar meerdere gaten in ramen van een woning aan de Heerenweg in Ouwsterhaule.

Werkgroep Duurzaam Langweer en Energiecoöperatie Doniawerstal organiseren een speciale duurzaamheidsmarkt in Sporthal 't Tsjillân.

Februari

Exploitanten Nico Kampen en Peter Koolsbergen hebben de bakkerij aan de Buorren in Langweer overgedragen aan Marianka Brouwer.

Met een persoonlijke benadering wil Thea Vennik uit Sint Nicolaasga zich als zelfstandig reisadviseur onderscheiden. Ze richt zich in eerste instantie op haar eigen dorp en directe omgeving.

Harm de Roo is tijdelijk terug als voorzitter van muziekvereniging Excelsior uit Ouwsterhaule.

Terwijl de contouren van het nieuwe gemaal bij twee polders in Tjerkgaast redelijk zichtbaar zijn, begint het werk in Doniaga. Wetterskip Fryslân investeert voor dat project een kleine vier ton, om zo de bemaling aan De Wiel weer bij de tijd te krijgen.

Na zijn aanstelling als trainer bij Zeerobben, wordt bekend dat Arjen Postma aankomend seizoen ook trainer-speler van Renado wordt.

Iedereen beschikt over leiderschapskwaliteiten. Daar is startende ondernemer Wieger Pekema uit Sint Nicolaasga van overtuigd. Zijn ervaring als onderofficier bij defensie gebruikt hij in het bedrijfsleven.

De spaaractie bij Jumbo Altenburg in Sint Nicolaasga voor het Foppe Fonds heeft in totaal 1228 euro opgeleverd.

Schaatsvereniging Spannenburg en omstreken inventariseert de mogelijkheden voor de realisatie van een multifunctionele ijsbaan in het midden van Tjerkgaast.

Kunstwerk De Wjukken, ofwel de Twee Vogels, aan de Bramerstraat in Idskenhuizen krijgt een opknapbeurt. In de sokkel van gewassen beton zijn in loop van de tijd scheuren gekomen.

Nieuwswebsite DeSintNykster.nl wil met een betalende vriendengroep zijn financiële draagkracht vergroten. Daarvoor is steun van de lezers nodig. Particulieren en bedrijven kunnen met een jaarlijkse bijdrage de stroom aan nieuws uit eigen regio op peil houden.

Fotograaf Arie Bruinsma uit Sint Nicolaasga is een project gestart, waarmee hij 'overlevers' in woord en beeld portretteert.

Het bestuur van de Vereniging Voor Volksvermaken in Sint Nicolaasga, de organisator van de Allegorische Optocht, gaat in 2017 bekijken of de opzet van de publieksprijs moet veranderen. Daarnaast laat het bestuur weten niet blij te zijn met het feit dat wagenbouwers steeds meer de grens op zoeken met de hoogte van de praalwagens.

Het dak van landbouwmechanisatiebedrijf Tjitte de Wolff in Tjerkgaast wordt beschikbaar gesteld voor zonnepanelen.

21032013age hoekstraDe Kollumer zoete grauwe erwt speelt de hoofdrol bij de vijfde editie van de Priuwke Dagen in Langweer.

Maart

Het zanddepot bij Scharsterbrug voor het nieuwe snelwegtracé van Knooppunt Joure wordt langzaam maar zeker gevuld. Uit de 6,8 kilometer lange leiding spuit iedere dag vierduizend kuub zand.

Brandweerman Age Hoekstra uit Langweer is Koninklijk onderscheiden. De spuitgast is lid in de Orde van Oranje-Nassau geworden bij zijn afscheid.

Voor het eerst in 131 jaar zijn panlatten, tengels en sommige dakpannen van het monumentale pand De Oorsprong in Sint Nicolaasga aangepakt.

Ouders van leerlingen op obs De Beuk hebben het initiatief genomen om de basisschool beter op de kaart te zetten. Zij vinden dat de positieve kanten voor het behoud van een kleinschalig onderwijs in Sint Nicolaasga beter belicht moeten worden.

Stille kracht Hielke Huitema neemt na zestien jaar afscheid van bestuur VVV Sint Nicolaasga.

Een hapje eten samen met de bouwvakkers die net jouw nieuwe stulpje hebben gerealiseerd. De bewoners van de nieuwe huizen aan de Kade in Sint Nicolaasga krijgen een lunch in het Zalencentrum aangeboden van Bouwbedrijf De Vries uit Woudsend.

Het Sint Nykster bouwbedrijf Werbouw is begonnen met de realisatie van een bedrijfsverzamelgebouw aan de Slotweg.

Het Brêgepop-festival in Scharsterbrug krijgt dit jaar voor het eerst een camping.

Sint Nykster Danny Breed wordt tweede bij de Noordelijke Laswedstrijd in Stadskanaal.

De vouwwand in de Sint Nykster Doniahal wordt dit jaar vervangen.

pannenkoeken dag maeykehiemDe basisschoolleerlingen trekken Sint Nyk in, om rommel van anderen op te ruimen tijdens Himmeldei.

Eigenaar Tjitte de Wolff van gelijkgenaamde landbouwmechanisatiebedrijf in Tjerkgaast organiseert voor de laatste keer de jaarlijkse voorjaarsshow.

Een grote groep vrijwilligers, waaronder de burgemeester, helpt in het kader van NL Doet mee bij het inrichten van de belevingstuin voor de cliënten van Maeykehiem in Sint Nicolaasga.

Sint Nykster Peter Haverkamp en zijn college Kees Reitsma van Dr. Oetker uit Leeuwarden bakken in het kader van de Nationale Pannenkoekdag ruim vierhonderd pannenkoeken voor Maeykehiem.

Durk Fopma uit Oppenhuizen heeft maandag 14 maart omstreeks drie uur 's middags bij Langweer het eerste kievitsei van gemeente De Fryske Marren gevonden.

Een motorrijder komt om het leven gekomen bij een eenzijdig ongeval op de Scharren in Scharsterbrug.

Bosma Melktechniek uit Sint Nicolaasga bestaat twintig jaar.

Detailhandel op het bedrijventerrein in Sint Nicolaasga is officieel in strijd met het bestemmingsplan. Toch maakt gemeente De Fryske Marren een uitzondering voor de bierwinkel van Bouwhuis Horeca & Grootverbruik.

Er worden maatregelen getroffen om het water in de Skarster Rien minder troebel te maken.

Plaatselijk Belang Sint Nicolaasga wil graag het wandelpad langs de Finkeburen/Noed doortrekken.

160205SponsoringRVCGereedschap en een drietal messen zijn weggenomen uit de kassen bij het volkstuinencomplex aan de Kerklaan in Sint Nyk.

Horecagroothandel Bouwhuis viert eeuwfeest.

De tegels op het fietspad tussen Sint Nicolaasga en Scharsterbrug maken plaats voor beton. Gemeente De Fryske Marren gaat rond de bouwvak met de hobbelige fietsverbinding aan de slag.

Bijna driehonderd voetballertjes van de RVC krijgen een nieuw tenue (Foto: Arie Bruinsma).

Na de verbouwing blijft de kerk in Idskenhuizen mogelijk torenloos. Het geld is op, waardoor de aanpak op losse schroeven staat.

Bijna drie maanden na het plotseling overlijden van Meindert Dol hebben echtgenote Anita en dochter Iris Dol besloten om de dorpsslagerij in Langweer voort te zetten. Het ambachtelijke werk van de 'worstenkoning van Langweer' is met goud bekroond door het Worstenmakers Gilde.

Fietsers en wandelaars ergeren zich steeds meer aan de slechte toestand van het recreatieve fietspad tussen Spannenburg en Idskenhuizen.

Wetterskip Fryslân gaat de waterhuishouding van de Slingerrakpolder aan de Pontdyk in Langweer flink aanpakken.

Sint Nicolaasga hoopt dat het park rondom Wilhelminaoord toegankelijk blijft voor het publiek. Toch weet bestuurslid Egbert de Jong van het dorpsbelang dat openstelling niet geëist kan worden van de nieuwe koper.

April

Jitiizer trakteert haar volgers op een geslaagde 1 april-grap. De rockers uit Sint Nicolaasga en omgeving kondigen op hun Facebook-pagina aan dat de band in maatschap De Wissel overneemt.

Als erevoorzitter en met een gouden verenigingsspeldje heeft Jan Douma afscheid genomen van zijn geliefde Watersport Vereniging Sint Nic.

De passantenhaven in Scharsterbrug krijgt een bijenweide.

Het lichaam van de 23-jarige Karsten Groenendal uit Sint Nicolaasga is in het water van de Samber, een zijrivier van de Maas, in België gevonden.

Het project, waarin vier gezinnen in een Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) woningen in Scharsterbrug wilden realiseren, is mislukt.

Ook de leerlingen van It Klimmerblêd komen in actie voor Geartsje en Alpe d'Huzes.

Het Nederlands Studentenorkest (Nesko) speelt in de H. Nicolaaskerk

Van de 2047 kiezers bij de acht stembureaus in het lezersgebied van De Zakenman en DeSintNykster.nl hebben 1231 bij het referendum van afgelopen woensdag tegen het associatieverdrag met Oekraïne gestemd.

Het Oud & Nieuw-feest, dat voorgaande jaren tijdens de jaarwisseling in de Doniahal in Sint Nicolaasga werd georganiseerd, stopt. De tegenvallende bezoekersaantallen liggen aan het besluit ten grondslag.

Een dag vertraging in de opbouw van muziekfestival Brêgepop in Scharsterbrug. Het slechte weer gooit roet in het eten.

Het verbouwde Edwinhuis in Langweer wordt in gebruik genomen.

De leerlingen van groep zeven en acht van basisschool It Klimmerblêd uit Sint Nicolaasga mogen zich opmaken voor de finale van het 'Sjongfestival foar bern'.

Na een onzekere periode maakt de Vereniging voor Volksvermaken Langweer een frisse start.

De Soos in Idskenhuizen heeft te weinig deelnemers om na dit seizoen door te gaan.

160419 CITO Toets Klimmerbled

Ali Breimer uit Doniaga gooit het roer rigoureus om. De zekerheden van haar baan in de orthopedie geeft ze op voor het avontuur van een eigen bedrijf.

Zwoegen voor de cito-toets

Een tachtigtal Watersportleden van de Watersportvereniging Sint Nic. geeft gehoor aan de oproep voor de jaarlijkse Himmeldei.

Ruurd Stuiver schrijft een boek over bedrijvigheid in de Ouwster-Trijegeaen.

Jongerenvereniging Jeugdspoar uit Sint Nicolaasga krijgt bezoek van de brandweer, die van alles demonstreert.

Net als vorig jaar blijft het ook in 2016 in ons gebied droog als het gaat om de lintjesregen.

Zes klasgenootjes van Wessel de Vries organiseren op Koningsdag een markt op het grasveld bij basisschool It Klimmerblêd in Sint Nicolaasga. De opbrengst, in totaal 1800 euro, is voor de organisatie van een Wessel-dag.

Hardloper Yke Zoetendal uit Joure wint de Skûtsjerun.

Een wildwestachtervolging door ons gebied, maar een automobilist die niet wilde betalen voor het tanken in Joure is gepakt.

Voorafgaand aan de skûtsjesylwedstrijden op de Langwarder Wielen wordt een minuut stilte in acht genomen. Het respectvolle gebaar wordt gedaan als medeleven naar de familie van het meisje uit Oudehaske, dat bij ongeval in Jirnsum om het leven kwam.

De Sint Nykster Volleybal Vereniging (SNVV) bestaat zestig jaar. Bedacht is om in oktober een 24-uurs volleybaltoernooi te houden.

Amerikaanse bolides overspoelen Langweer.

Om het restaurantgedeelte van Hotel De Oorsprong beter te profileren, hebben Sandra en Eric Schrauwen gekozen voor een naamswijziging.

Politie en belastingdienst nemen maar liefst 21 auto's in beslag genomen bij een grote controle op de A6.

Opnieuw een stormloop van inschrijvingen voor het beachvolleybaltoernooi van de KPJ op eerste Pinksterdag.

Vijf inzittenden moeten na een botsing op de Huisterheide uit hun voertuig worden bevrijd.

Gemeente De Fryske Marren gooit de bezwaren tegen het nieuwe appartementencomplex aan de Stevenshoek in Langweer in de prullenbak.

De groei, die het hoveniersbedrijf van Roel Dijkstra uit Scharsterbrug en zijn kompaan Hans van der Berg in 25 jaar tijd heeft doorgemaakt, was onverwacht. Het aanspreken van hun netwerk en mond-tot-mond-reclame is uiteindelijk de sleutel naar het succes.

130516Wesseldag 1Mei

Vijfduizend euro van Stichting Westermeer voor de nieuwe Auschwitzreis van Jeugdspoar.

Fotograaf Arie Bruinsma brengt het succesvolle Baardmannenproject in boekvorm uit.

De ernstig zieke Wessel wordt door zijn klasgenootjes in het zonnetje gezet.

Op verschillende plekken worden in het kader van 4 mei herdenkingsbijeenkomsten georganiseerd.

Sytze en Joekje Banga uit Scharsterbrug nemen de kiosk op recreatieterrein De Ulesprong in Sint Nicolaasga over van Lammert de Boer. Doel van de nieuwe uitbaters is om vaker open te gaan.

Een bestuurder rijdt, vermoedelijk onder invloed van drugs, een tuintje aan de Fazant in Sint Nyk in.

Er klinkt gejuich als de gemeenteraad instemt met de aanpassing van het bestemmingsplan, dat de komst van het appartementencomplex aan de Stevenshoek in Langweer mogelijk maakt.

Dik ingepakt passeren de Elfstedentochtfietsers Spannenburg.

VV Langweer schrijft, ondanks een geweldig seizoen, geen geschiedenis. De club had voor het eerst in haar historie kunnen promoveren.

150516 KPJ 2Sint Nyk yn 'e Kyk maakt met Yn Sint Nyk een frisse herstart, met een nieuw bestuur en een nieuwe naam.

Scheidsrechter Kees Krijnsen neemt afscheid.

Beachvolleybaltoernooi koud maar succesvol

Aannemer Joost Visser begint met het herstraten van de Lemmerweg in Sint Nicolaasga.

Met de vertolking van het liedje 'Dyn talint is ús gelok' heeft basisschool It Klimmerblêd uit Sint Nicolaasga de derde prijs van het tweejaarlijkse Friese songfestival 'Sjongfestival foar Bern' gewonnen.

Clubicoon Menno Zonderland neemt afscheid van het eerste elftal van Renado.

Ruim 560 wandelaars gaan van start met de avondvierdaagse.

190516paedwizzer 2Met deelname aan de Carbage Run hopen de gebroeders Hilarius de piepjonge Lieke de Wagt uit Sint Nicolaasga een steuntje in de rug te geven. Zij heeft de potentie om uit te groeien tot een topper op het gebied van kunstschaatsen. Haar droom is het halen van de Olympische Spelen. De weg er naar toe is niet eenvoudig, vooral ook omdat de kosten haar dreigen af te remmen.

Een teleurstellend aantal van veertig hardlopers nemen deel aan Pier Lubkesloop. Er is wel een recordaantal wandelaars.

Leerlingen Paedwizer geven ouderen natuurles.

Gemeente De Fryske Marren ziet geen aanleiding om de aanvoerroute van groenmateriaal naar het groenstation aan de Scharleijen in Sint Nicolaasga aan te passen.

Het strandje in Langweer krijgt een nieuwe frisse laag zand.

Ed Stoof van Vis TV komt naar Hengelsportvereniging Sint Nicolaasga.

Drieling kalfjes bij maatschap Faber-Oudega in Scharsterbrug.

Vierhonderd led-lampen verlichten de dorpsstraat van Langweer.

030616geartsjeCircus Salto bereidt samen met de leerlingen van De Beuk een voorstelling voor.

IJsclub Donia krijgt duizend euro van het Cultuurfonds Fryslân. Het geld is bestemd voor de theaterproductie, die de vereniging ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan maakt.

Acht deelnemers aan optocht dorpsfeesten Scharsterbrug.

Met een fantastische opbrengst van ongeveer 20.000 euro in de rugtas beklimmen Geartsje de Vries, Hedwig Postma, Kevin Drost, Louwra Postma, Lucy de Vries, Tom Talsma en Ward van den Heuvel donderdag meerdere malen de Alpe d'Huez. (Foto: De Hurdfietsers)

Pastoor Nota onthult informatiebord over de schuilkerk op de Heide.

Jacob Jellesma vijftig jaar lid van Nicolaaskoor. Hij krijgt er het gouden erespeldje voor.

Het verkeer op de A6 moet vanwege de werkzaamheden aan het vernieuwde Knooppunt Joure rekening houden met extra vertragingen.

Voor de tweede keer worden overtollige spullen in Idskenhuizen met een 'garageverkoop' aan de man gebracht.

SchaatsTrainingsclub Doniawerstal (STD) uit Sint Nicolaasga bestaat vijftig jaar.

020616schatgraven lemmerweg 1Een chalet op de Leijenspolder in Langweer is flink beschadigd door een korte maar felle brand.

Gemeente De Fryske Marren gaat onderzoeken of de bomen in het land bij Scharren 10 in Scharsterbrug beschermd moeten worden.

De Haulstersingel gaat een half jaar dicht.

Aan de oevers van De Brekken hebben zestien jongeren van de PKN-kerk Op 'e Noed hun kampement opgeslagen voor het project 'Een nacht zonder dak'.

Schatgraven op de Lemmerweg

Een negatief zwemadvies vanwege blauwalg bij de Ulesprong en later ook voor korte tijd op andere plekken.

160613 Eend bij grafsteenDe vrienden van Laurens Schaap uit Sint Nicolaasga hebben naarstig gezocht naar het zwarte schaap, dat ze hem op zijn verjaardag hadden gegeven.

Aan de regen hebben de feestvierende Idskenhuisters lak. Het dorpsfeest is een doorslaand succes.

Een eigen chalet met een bootje. Vijftig jaar geleden werd Watersportpark Scharsterrijn, toen nog 'Caravanpark', in Boornzwaag geopend. Met veel plezier komen de vaste gasten, vertegenwoordigd in een coöperatie, naar hun vakantiestek. ,,Ferrin is der eins net”.

DeSintNykster.nl verstuurt haar eerste digitale nieuwsbrief.

Een eend heeft elf eieren uitgebroed op het graf van natuurboer Meindert Leenstra uit Idskenhuizen. Nazorger Henk Waterlander uit Sint Nicolaasga volgde de eend tot de kuikens uitkwamen. (Foto: Tineke Waterlander)

Op acht verschillende locaties in de gemeente De Fryske Marren komen vanaf volgend jaar tijdelijke woonunits voor asielzoekers met een verblijfsvergunning. In zowel Langweer als Scharsterbrug worden zes en in Sint Nicolaasga twaalf woningen geplaatst.

De wegen op bedrijventerrein Slotmolen in Sint Nicolaasga worden flink onder handen genomen. De betonnen straatstenen maken plaats voor asfalt en er wordt bij de rotonde in de Tsjûkemarwei, bij de entree vanaf de snelweg, een speciale bypass aangelegd naar de Molier.

De eikenprocessierups heeft zich in enorme aantallen genesteld in bomen rondom Sint Nicolaasga en Langweer.

Juli

010716blubberrace tjerkgaast 443Door het slechte weer verplaatsen de havengasten in Langweer hun tentje naar de overdekte accommodatie.

Blubberrace en kidseditie koud en nat

Het festival Marpop, dat vele jaren geleden een begrip was in de regio, wordt de vrijdag voor Beachrockers in Sint Nicolaasga nieuw leven ingeblazen.

Een promotieteam van acht bevallige modellen loopt op de Oldtimershow in Sint Nicolaasga. Bezoekers kunnen met de vrouwen op de foto bij de auto van hun keuze.

Topdrukte bij Beachrockers.

Lokale nieuwssite DeSintNykster.nl is op Facebook de vijftienhonderd Vind-ik-leuks gepasseerd.

De gezamenlijke kerken schenken een elektrische duofiets aan de bewoners van Maeykehiem in Langweer.

160715 Beton fietspad Sbrug Sint nyk uitsmerenDe plannen om asielzoekers met een verblijfsvergunning door middel van woonunits verspreid over de dorpen te huisvesten, wordt niet met gejuich ontvangen.

De jaarmarkt in Sint Nicolaasga is prima verlopen. Zowel de 'braderie' als de Oldtimershow zijn druk bezocht en de organisaties kijken na afloop met een tevreden gevoel terug op de dag.

Zevenhonderd meter beton per dag voor vernieuwd fietspad tussen Sint Nyk en Scharsterbrug

Een levenloos lichaam van een man is in het Prinses Margrietkanaal bij Tjerkgaast aangetroffen.

Ondanks dat VV Langweer zich niet wist te promoveren, komt er toch een derby met Renado. De ploegen treffen elkaar namelijk wel in bekerverband.

De politie doet in de vroege ochtend een inval in een woning aan de Hollandiastaat in Scharsterbrug. In de kelder van de woning wordt een hennepkwekerij met tweehonderd planten aangetroffen.

Het Langweerder duo Timo Engelsma en Coen Bijlsma heeft de favorietenstatus bij NK Flitszeilen verzilverd.

Tropische temperaturen in deze zomermaand.

01082016 emelten renad 2De foto van Bertha de Heij hangt onder het brugdek in Scharsterbrug.

De bemanning van het Langweerder skûtsje liet vorig jaar oude tijden herleven. Het huzarenstukje, dat herinneringen oproept aan de gloriejaren van decennia geleden, willen de manschappen het komende SKS-kampioenschap herhalen.

De jaarlijkse paardenmarathon in Sint Nyk levert ook nu weer fraaie beelden op.

Opnieuw zorgen emelten voor kopzorgen over het hoofdveld van Renado. Roeken woelen de grasmat om, zodat ze bij de smakelijke beestjes kunnen komen.

De Haulstersingel wordt voor iedereen, ook bestemmingsverkeer, afgesloten. De maatregel wordt getroffen nadat onverlaten vernielingen hebben gepleegd en dingen hebben gestolen. Schade: tienduizend euro en gevaar voor de fietsers.

Groen licht voor de forse uitbreiding van kalverhouderij Leenstra in Tjerkgaast.

Zakenman Bartele Santema viert zijn vijftigste verjaardag met een bijzonder festival in Langweer.

Dankzij giften krijgt de kerk in Idskenhuizen toch haar toren terug.

Met het afronden van het kruispunt van Lemmerweg- Kade en het plaatsen van de palen in het trottoir is voorlopig een einde gekomen aan het grote werk aan de Lemmerweg.

De praalwagenbouwers maken overuren. De voorbereidingen van de zesenzestigste allegorische optocht zijn in volle gang.

Een kleine dertig mensen sluiten het seizoen van Sociaal Café Sint Nicolaasga af met een barbecue.

Het fietspad tussen Sint Nyk en Scharsterbrug is onverwacht drie weken eerder dan gepland open.

Augustus

De verlenging van de pier bij het strandje in Langweer met honderd meter is een stap dichterbij gekomen.

Ondanks dat de Haulstersingel compleet is afgesloten, ook voor bestemmingsverkeer, houdt het vandalisme nog aan.

De harde wind zorgt voor een spektakelstuk met het skûtsjesilen op de Langwarder Wielen. Het publiek geniet met volle teugen van het fantastische schouwspel, dat de vloot op het water bij Langweer op de planken brengt.

In plaats van ringrijden, dat vanwege te weinig deelnemers niet doorgaat, wordt er in Langweer een demonstratie flyboarden gegeven.

De politie is na afloop zeer tevreden over het 'skûtsjefeest' in Langweer. ,,Gezellig druk.”

Enorme vuurwerkknallen verstoren de nachtrust van veel Sint Nyksters.

Door het injecteren van nematoden moet het probleem met de engerlingen en emelten in het veld van voetbalclub Renado in Sint Nicolaasga worden opgelost. De 'aaltjesmethode' slaat aan.

De nieuwe afdeling en belevingstuin van zorgcentrum Doniahiem in Sint Nicolaasga is feestelijk geopend.

Het Langweerder skûtsje wint de dagwedstrijd in Stavoren, maar stelt over het algemeen teleur tijdens het SKS-kampioenschap.

25082016 toren idskenhuizen 2Ontwikkelaar Cor van Doorn van Residentie De Wielen in Langweer haalt op Facebook uit naar Stichting Hart voor Langweer. In een bericht, dat inmiddels ontzettend vaak wordt gedeeld, roept hij de actiegroep op om haar verlies te nemen en de strijd te staken.

Volgens minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu is het aantal storingen aan de Skarster Rienbrêge niet toegenomen.

Lightcurb-technologie zorgt er voor dat toeristen in Langweer informatie kunnen krijgen over alle hoogtepunten in het watersportdorp.

Onder grote publieke belangstelling wordt het torentje op de kerk in Idskenhuizen gehesen.

Het succes van 'Fiets 'm er in' vorig jaar smaakt naar meer. De speciale commissie, die zich binnen het VVV-bestuur bezighoudt met de Volksspelen, gaat nu bij de Sint Nykster Merke een zeven meter hoge schans bouwen.

Een bonte stoet met praalwagens trekt vanwege de dorpsfeesten door Langweer.

De duurzaamheidsboodschap van Doniawerstal Energie krijgt steeds meer gestalte. Inmiddels telt de energiecoöperatie zo'n vijftig leden en worden er verschillende projecten in de dorpen ontplooid.

De praalwagen van een nieuwe ploeg bouwers rijdt op de eerste donderdag van september door de straten van Sint Nicolaasga. Door Vrienden Opgericht (DVO) begon met niets. Zonder achterban hebben ze de touwtjes aan elkaar weten te knopen.

VV Langweer blijkt geen partij voor Renado in derby.

Gemeente De Fryske Marren moet bij het herbestemmen van een woonboerderij aan het Westend in Sint Nicolaasga aanpassingen doen, nadat zowel de brandweer als de Gasunie kanttekeningen bij het ontwerp plaatsten.

Er moet net als in Tjerkgaast ook een zonnedak in Langweer komen.

Dit jaar vieren Lammert en Anneke de Boer het 25-jarig bestaan van Bar De Gaast.

Piet Jouwsma lapt de letters op de Stien fan Doanjewerstal weer op.

De laatste loodjes voor de praalwagenbouwers. Vol trots meldt het VVV in hun programmaboekje dat er dit jaar acht kleine wagens meedoen. Bij een kleine ronde langs de bouwers is duidelijk te merken dat ook bij deze groep de spanning stijgt.

avond optocht 2016 221

September

De Allegorische Optocht op de eerste donderdag van september is weer van een fenomenaal niveau.

Peter de Jong neemt na de Sint Nykster Merke afscheid als voorzitter van de Vereniging Van Volksvermaken (VVV) in Sint Nicolaasga. Edith Galama neemt het stokje van hem over.

Johan Spijkerman wint het ringfietsen. Rap nei de Bel blijkt een doorslaand succes. Het petjebaljen wordt een prooi voor Gerard Hogeling.

Ondanks een groot aantal reacties zet gemeente De Fryske Marren haar traject met de tijdelijke woningen voor de zogenoemde statushouders, asielzoekers met een verblijfsvergunning, door. Sint Nyk is al eerste aan de beurt.

De Gaastweg wint met haar praalwagen Van harte beterschap de juryprijs. De publieksprijs gaat naar Plastic Fantastic van Op en om 'e Rijlst.

Met het lokken van koolmezen moeten de problemen met de eikenprocessierups worden geminimaliseerd.

Profwielrenners razen tijdens de Eneco Tour ook door Spannenburg.

Op het dak van landbouwmechanisatiebedrijf Tjitte de Wolff in Tjerkgaast zijn 225 zonepanelen gelegd. Twintig inwoners van het dorp profiteren mee van het zonnedak.

De bouw van een serrestal aan de Scharren in Scharsterbrug kan doorgaan.

160915 Statushouders Langweer kritiekKnooppunt Joure nodigt haar buren uit voor Burendag.

De start van het Jeugdspoar-seizoen trekt een recordaantal deelnemers.

Ron Durge nieuwe trainer van dames SNVV.

Langweer is zeer ontevreden over de plannen voor huisvesting van statushouders. Met borden wordt het ongenoegen kracht bij gezet.

De Club van Aanjagers van de Tsjûkemar heeft de eerste subsidie binnen waardoor een aantal plannen uit haar uitvoeringsplan 'De kracht van de Tsjûkemar benutten' concreet gemaakt wordt.

Raad van State behandelt de bezwaren tegen het nieuwe appartementencomplex aan de Stevenshoek in Langweer.

Als dank voor het vele breiwerk van de sjaals voor de optochtwagen 'The unknown history of New Sealand' hebben de KPJ-dames een high tea party voor de breisters georganiseerd.

Onder grote belangstelling is de bijenweide in Scharsterbrug ingezaaid door de kinderen van de plaatselijke basisschool De Brêge.

Met het luiden van de klok en het binnendragen van de kerkelijke symbolen is de kerk in Idskenhuizen na een jaar van verbouwen officieel overgedragen aan de PKN gemeente 'Op e Noed'.

Oktober

Schrijver Dolf Verroen uit Sint Nyk is in zijn nopjes met het Kinderboekenweekgeschenk, dat hij mocht schrijven.

081016 SNVV 60 jubileum 1Theo de Winter bouwde 25 jaar geleden als eerste een bedrijfspand op bedrijventerrein Slotmolen in Sint Nicolaasga. Zijn bescheiden werkplaats groeide in rap tempo naar een autobedrijf met een regionale klantenkring. Het vizier van de jubilaris is op de toekomst gericht.

Volleybal-marathon levert bijna 13.000 euro op voor Foppe Fonds

Bonnenregen bij controles wegwerk A6.

De Skarrefammen uit Sint Nyk zijn met de roeisloep 'Steenbok' op het thuiswater in Langweer Nederlands Kampioen sloeproeien 2016 geworden in de eerste klasse.

Met een crowdfundingactie hoopt verzorger Ria Witteveen van Doniahiem genoeg geld bij elkaar te krijgen om een Tovertafel voor de kleinschalige woonvorm Us Hiem in het zorgcentrum aan te schaffen.

Jumbo Altenburg verzorgt volleybal-ontbijt bij 24uurs toernooi.

Stichting Skûtsjes Doniawerstal moet op zoek naar een nieuwe schipper voor het Langweerder Skûtsje. Johannes Meeter heeft te kennen gegeven niet door te willen.

191016 jeugdspoar auschwitz 3

Voor de tweede keer maakt jongerenvereniging Jeugdspoar de reis naar het voormalige vernietigingskamp Auschwitz. Een bus met 44 tweedejaars middelbare scholieren en vijftien begeleiders vertrekt richting Polen. ,,In reis om nea wer te ferjitten.” (Foto: Jeugdspoar)

De Kade in Sint Nyk gaat wekenlang dicht voor ingrijpend rioolwerk.

De Stikels in Tjerkgaast, een weg die veelal door agrarisch verkeer wordt gebruikt, wordt voor half miljoen opgeknapt.

Voor het veertigjarig lidmaatschapbij het Sint Nykster Tonielselskip beloont voorzitter Jelle Wesselius Stichting Amateur Toniel de zichtbaar verraste souffleur Trinus Ligthart met de gouden speld en oorkonde.

Geen kaarsjes maar wel een spokentocht tijdens de Nacht van de Nacht in Langweer.

De bouw van Residentie De Wielen kan vooralsnog niet doorgaan. De Raad van State heeft maandag het bestemmingsplan en de bouwvergunning van gemeente De Fryske Marren geschorst.

Met verschillende projecten moet het grootste meer van Friesland een flinke recreatieve impuls krijgen. De Club van Aanjagers van de Tsjûkemar is druk met de voorbereidingen. De Sint Nykster aanjager Willem Steneker is blij met de huidige ontwikkelingen.

Provincie Fryslân gaat opnieuw een poging ondernemen om het rijk te overtuigen om te investeren in een aquaduct onder de Skarsterrien.

Gemeente De Fryske Marren is bereid mee te werken aan de realisatie van vier huurappartementen aan de Lemmerweg in Sint Nicolaasga.

Buurtwacht Veiliger Sint Nyk gaat een iets andere koers varen. De surveillanten worden op andere momenten ingezet en WhatsApp wordt nog belangrijker dan het nu al is.

Al tien huishoudens gaan panelen aanschaffen voor het nieuwe zonnedak in Langweer. Er is ruimte voor meer aanmeldingen.

Verschillende autobezitters in Ouwsterhaule zijn het slachtoffer geworden van een bijtgrage steenmarter.

November

Yme Nota en Corien Rondaan spelen op uitverkochte avonden in november het bijzondere duotheaterstuk 'Twa'. Podium is namelijk Bar De Gaast in Sint Nicolaasga waar plek is voor zestig toeschouwers.

161118 Kabouterpad Banzai John paddenstoelenVraagtekens rond twee brandjes in een eendenhok in Sint Nyk.

Basisscholen De Beuk in Sint Nicolaasga, De Brêge in Scharsterbrug en It Swannestee in Langweer krijgen het vignet 'Gezonde School'.

Worden er nu foto's van mij gemaakt vanuit een maritieme gevechtshelikopter?

Met drie opgeknapte Subaru's twee-en-een-halve week door de Sahara. Drie teams uit Sint Nicolaasga gaan vanaf zaterdag onder de naam van Holiday Ice de uitdaging van de 'barrelrace' Amsterdam Dakar Challenge aan.

Het begon met een uil en een eekhoorn. Kettingzaagkunstenaar Banzai John maakte de beelden tijdens de afgelopen Krystkuiers. Inmiddels is rondom de Amazonasvijver in de Vegilinbossen bij Sint Nicolaasga een Kabouterroute ontstaan, met allerlei figuren, die uit oude boomstammen zijn gezaagd.

In de rij voor de griepprik.

Jaap Zwaga keert terug als schipper van het Langwarder Skûtsje. De beroepsvaartschipper uit Grou volgt Johannes Meeter op.

De inzameling van oud papier door de basisscholen in Sint Nicolaasga hangt aan een zijden draadje. Door nieuwe inzichten bij de gemeente De Fryske Marren dreigt het onderwijs zelfs te moeten betalen om in te kunnen zamelen.

Rugzakjes vol snoep tijdens Sint Maarten.

De brug over de Jaansleat in Langweer wordt geschikt gemaakt voor bediening op afstand.

De nieuwjaarswensen van twee Sint Nyksters en een inwoner van Scharsterbrug uit de Tweede Wereldoorlog is een van de vondsten in de zoektocht van schrijfster Marian Foncke uit Krommenie. In een boek legt zij de verborgen geschiedenis achter de tewerkstelling van haar grootvader in een stadje aan de Oostzee vast.

251116 kademuur 3De pompen voor de ijsbaan gaan alvast aan.

De Sint wordt feestelijk ontvangen in Langweer.

Het Zalencentrum is de plek voor een afterparty van het 24-uurs volleybaltoernooi van SNVV.

Het traditionele feest tijdens de jaarwisseling voor Sint Nicolaasga krijgt een vervolg in café Het Wapen van Friesland.

Bij de rioleringswerkzaamheden aan de Kade in Sint Nyk wordt een stuk oude kademuur opgegraven.

Sinterklaas is blij met zijn aankomst in Sint Nicolaasga. ,,Dit voelt als thuiskomen.”

Novemberstorm zorgt voor weinig problemen.

Terwijl amateurarcheoloog Hendrik Boonstra de ene na de andere bodemschat vindt, zoekt Sint Nyk naar goede plannen voor het behoud van het stuk kademuur dat tijdens rioleringswerk is opgegraven.

Eindelijk groen licht voor de woonwerkboerderij aan het Westend in Sint Nyk.

Zorggroep Hof en Hiem heeft in Jan van Arnhem de opvolger gevonden voor directeur-bestuurder Jan Veenstra, die op 1 april 2017 stopt.

Dagbesteding Inducent knapt de tafels van recreatiebedrijf De Koevoet op.

December

De 25ste verjaardag van de Sint Nykster 'Tonger Core'-band Jitiizer wordt met een nieuw festival Sjaan Benaan gevierd. Na een korte pauze, vijf jaar geleden, is de band helemaal terug.

161215 Ontmanteling windmolens spannenburg variantZijn toekomst heeft de jonge Sint Nykster Ivo de Wolff nog niet uitgestippeld. Hij wacht af wat er op zijn pad komt. Toch lijkt een politieke carrière voor het hand te liggen en dat kan zomaar een functie als Kamerlid voor de VVD zijn.

Wilhelminaoord is verkocht. Het statige pand krijgt een zorgbestemming voor vermogende ouderen.

Vier informatieborden voor activiteiten in Sint Nicolaasga zijn door Yn Sint Nyk in gebruik genomen.

Renado gaat als herfstkampioen de winterstop in.

Als baby van enkele maanden kreeg Hessel de Ree uit Sint Nicolaasga een hersenvliesontsteking. Hij hield daar epilepsie en een verstandelijke beperking aan over. Nu zit hij sinds enkele jaren door de gevolgen van de zenuwziekte multiple sclerose (MS) vast aan een rolstoel. Zijn passie, het werken met koeien en hand-en-span-diensten verrichten op de boerderij, is onmogelijk geworden. Van eenzaamheid is gelukkig geen sprake. Zijn deur wordt namelijk platgelopen door familie en vrienden.

Vrijwilligers hebben namens de ondernemersvereniging de kerstboom in het centrum van Sint Nyk geplaatst.

De zes windturbines langs het Prinses Margrietkanaal bij Spannenburg worden ontmanteld.

De Haulstersingel gaat per 1 januari weer open.

De politie heeft de bewoners van een woning aan de Hollandiastraat in Scharsterbrug opnieuw gearresteerd. Op maandag 11 juli werd daar een hennepkwekerij opgerold en ook nu worden de recidivisten verdacht van drugsgerelateerde activiteiten.

KPN plaatst vier zenders op de toren van de katholieke kerk in Sint Nyk om haar netwerk te versterken.

Melkveehouder Harry Kramer uit Koufurderrige heeft zo'n vijftig rondhouten palen op zestig hectare van zijn grasland geplaatst. Ze zijn bedoeld voor roofvogels, die meehelpen om de muizenpopulatie op zijn percelen in toom te houden.

(Foto's: De Zakenman)

Help De Zakenman en DeSintNykster!

Fijn dat je onze berichten op DeSintNykster.nl en in De Zakenman leest! Houd beide unieke nieuwsmedia in de lucht en betaal een jaarlijkse bijdrage als Vriend van DeSintNykster.nl en De Zakenman.

Ja, ik word Vriend!